פירוק כסאות צדדיים — העתיד של מדרגיות Web3

אהבתם את התוכן? הנה כפתורי שיתוף 👇👇

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

בדרך כלל, החדשנות עם ההשפעה הרבה ביותר בעולם ה-Web3 השנה היא ה-sidechain. ספקי הבלוקצ'יין בנפח הגבוה ביותר בעולם – Binance, Polygon, Ankr ו-Avalanche – כולם פרסמו לאחרונה פונקציונליות של sidechain. הם משקיעים מאות מיליונים ביישומים החדשים האלה – ובצדק.

Sidechains הם הפתרון הרב-תאי הסביר ביותר לבעיית המדרגיות של הקריפטו. פרויקטים מרובים נכשלו או נתקעו ברגע שהם הגיעו לרמה מסוימת של תנועה. דמי הגז של את'ריום ידועים לשמצה כיקרים, בעוד שסולאנה עמוסה ללא הרף עד לנקודה שבה יש לכבות אותה. למותר לציין ש- Web3 אינו יכול לצמוח אלא אם כן העסקאות מהירות, בעלות נמוכה ומאובטחות.

פתרונות שכבה 2 (L2) לא פתרו את הבעיה למרות ציפיות ויישום רבים. Sidechains הם שונים ויכולים להתגלות כתשובה הטובה ביותר כאשר קריפטו נכנס לאימוץ המיינסטרים.

מה זה רק סיידצ'יין?

צד הולך על ידי שמות רבים ושונים של ספקים שונים. אנקר מכנה אותם שרשראות אפליקציות; מפולת שלגים קוראת להם סאב-נט; מצולע מתייחס אליהם כאל סופר-נט. ייתכן שתשמעו גם את המונחים parachains, בלוקצ'יינים מקוננים או בלוקצ'יין ספציפיים ליישומים, ש-Binance מכנה "צדדים ליישומים". כמו כל הדברים בעולם פיתוח התוכנה, יש תכונות ויישומים שונים. לדוגמה, חלק מהצדדים עשויים להיות שווים ותלויים זה בזה, אחרים ביחסי הורה-ילד שבהם הילד מקבל תכונות מההורה.

קשור: מה הם parachains: מדריך Polkadot &Kusama parachains

עם זאת, sidechains מציעים מדרגיות מוגברת מכיוון שמפתחים יכולים להשיק בלוקצ'יין חדש או sidechain כדי לספק פונקציה ספציפית. לדוגמה, ל-Avalanche יש שרשראות ייעודיות (X-Chain, C-Chain, P-Chain) למטרות ספציפיות. לכן, בלוקצ'יין יכול להיות מתוכנן במיוחד כדי להתמודד עם סוגים מסוימים של עסקאות או יישומים בתדירות גבוהה. אם סוג עסקה אחד גורם לכל הבעיות, הוא לא יחסום את כל הבלוקצ'יין, אלא רק את ה-sidechain הייעודי.

העובדה היא שבלוקצ'יין שכבה 1 (את'ריום, ביטקוין, מפולת שלגים, Binance) אינם מיועדים למשחקים. זהו התחום היחיד שבו מודגשים חששות המדרגיות, כאשר המשחקים הם עתירי משאבים ודורשים נפחי עסקאות יומיים גבוהים. המשחק של קראבאדה ב-Avalanche העלה לאחרונה את העלות ל-11 דולר לעסקה. ושינוי הבלוקצ'יין הראשוני של שכבה 1 כך שיתאים למשחקי Web3 אינו אפשרי.

לחסרונות Sidechain

Sidechains יש אינסוף יישומים והם ככל הנראה האפשרות הטובה ביותר להתקדם עם Web3. אבל הצדדים נשלטים כולם על ידי מערכת כללים משלהם, שאינם בלתי ניתנים לערעור על אדריכלות גרועה. רוב היישומים המבוזרים (DApp) אינם מכירים מספיק את כל הפרטים הקטנים של הפעלת תשתית Web3, רשתות צומת ומאמתים משלהם. אלה נחוצים כדי לעבד עסקאות ולהבטיח מהירות, אבטחה ואמינות.

מכיוון שכל צד צריך להפעיל תשתית משלו, צדדים בדרך כלל אינם מאובטחים כמו השרשרת הראשונית (תפיסה מוטעית נפוצה). תכונות האבטחה של בלוקצ'יין חזק אינן עוברות בירושה בצד נתון. ל-sidechain יש מנגנון קונצנזוס משלו, דמי מאמת משלו ופגיעויות משלו המבוססות על התצורה של כל מפתח.

רונין, צייד צד של Axie Infinity, נפרץ תמורת 620 מיליון דולר באתר (ETH) ובמטבע דולר (USDC). למרות שמדובר בכישלון ברור וברור מבחינת אבטחת הרשת, ה-sidechain עיבד 560% יותר עסקאות מאשר Ethereum, כלומר הוא כן הצטיין מבחינת מדרגיות Web3 למרות פגיעויות האבטחה שלו. אקסי בחרה שיהיו לה רק תשעה מאמתים, שארבעה מהם ניהלו הכל. זה היה וקטור התקפה ברור שצוות סקיי מייוויס התעלם ממנו.

קשור: העתיד של האינטרנט: בתוך המירוץ על התשתית של Web3

וזו המלכודת הגדולה ביותר הקשורה לצ'יין הצדדי: הם מסתמכים על המיומנות של מפתחי DApp בהפעלת התשתית שלהם. חברות כמו Ankr החלו לפתור זאת על ידי הצעת פתרונות App-Chain-in-a-Box. חברות תשתית אחרות בוודאי ילכו בעקבותיה. היתרונות של sidechains עולים בהרבה על פגיעויות האבטחה ברגע שהתעשייה קובעת סטנדרטים טובים.

הם האפשרות הטובה ביותר למה שמכונה טרילמת הבלוקצ'יין; כאשר אתה מנסה להגדיל את הביצועים בשרשרת הראשית, אתה עושה זאת על חשבון אבטחה או ביזור (המשולש הוא ביצועים, ביזור ואבטחה).

כיצד שונה צדדים מפתרונות שכבה 2?

אלה טכנולוגיות חדשות, ואנשים רבים אינם מסכימים לחלוטין על התנאים. יש אנשים שאומרים כי sidechains הם סוג של פתרון L2. אבל זה לא בדיוק נכון. L2 היא "שכבה" נוספת על גבי שכבה 1. sidechain הוא יישום כמעט זהה של בלוקצ'יין אך עם פרוטוקולי קונצנזוס ותשתית צמתים משלו. זה גם מותאם עבור פונקציות ספציפיות. לפי הגדרה זו, רשת הפלזמה של את'ריום היא לא באמת צד, אלא L2 (היא יורשת את האבטחה שלה משרשרת השורשים ומפרסמת לה).

פתרונות L2 פופולריים כוללים את רשת הברק של ביטקוין ואת רשת Raiden של את'ריום. אלה מתוארים בצורה הטובה ביותר כערוצים מדינתיים, תת-קטגוריה של L2s. הם מאפשרים לשני משתתפי רשת לבצע עסקאות מחוץ לבלוקצ'יין ללא צורך באישור של כורים או צמתים מאמתים. אלה קלים יותר ליישום ויש להם מקום במונחים של הגדלת מהירות העסקה. אבל הם לא גמישים, ניתנים להתאמה אישית או מהירים כמו בהשוואה לצדדים.

לדוגמה, צ'יין צדדי יכול לאפשר למפתחים לפרוס במהירות ובקלות שרשרת משלהם למטרה מסוימת. ניתן לפתח בלוקצ'יינים לבדיקות מרובות כדי לראות אילו מהם פועלים בצורה הטובה ביותר. לחלופין, ניתן ליישם רשתות שונות בהתאם למשוב מהמשתמשים. זה לא המקרה עם L2s, שהם בעצם בנדאיד להתמודדות עם בעיית מדרגיות.

קשור: האם יש עתיד בטוח לגשרים חוצי שרשרת?

סיידצ'יין היא רשת ייעודית חדשה למטרה מסוימת. L2 הוא לעתים קרובות תיקון המוחל על שכבה 1 כושלת, שאין לה את רוחב הפס כדי לתמוך בתעבורה קיימת.

מדרגיות: הנושא העיקרי ב- Web3

רבים עשויים להאמין שמדרגיות, אבטחה וביזור הם רק בעיות מפתח שאינן חשובות. אבל הם הולכים לליבת הפיננסים העולמית ויש להם השלכות משמעותיות על כולם. Sidechains ו- L2s הם לא רק מונחים טכניים חסרי משמעות, אלא הארכיטקטורה שעליה ייבנה Web3 והרכבים המושלמים למדרגיות בלתי מוגבלת. ו-Web3 יכול להיות המפתח לחופש כלכלי גלובלי עם השלכות עמוקות על צמיחה בתעשיות ובמיקומים גיאוגרפיים שונים.

ביטקוין ואת'ריום נוצרו בתחילה תוך התמקדות באבטחה ובביזור, ולא במדרגיות. בהקשר זה, הם זכו להצלחה אדירה, אך שניהם איטיים במיוחד עם 7 עסקאות בשנייה (TPS) ו-15 TPS, בהתאמה. ויזה, בינתיים, מטפלת בכ-24,000 תב"ע. על מנת שאימוץ הקריפטו העולמי וכדי ש-Web3 יתממש, יש צורך בכיסאות צדדיים. בסופו של דבר הם יעזרו לגרום ל-24,000 תב"ע להיראות כמו חילזון על המדרכה, וזו הסיבה שכמה מהספקים הגדולים בעולם עובדים ומקדמים אותם באופן פעיל. הם עשויים להיות החדשנות הטובה ביותר של Web3 מאז חוזים חכמים.

סיידצ'יאנים הם העתיד

של מדרגיות Web3 טמון בצדדים. זו הסיבה ש- Ankr מקדמת באופן פעיל טכנולוגיה זו ומספקת עוד יותר את תשתית הצומת התומכת בה.

מפתחים יכולים לקבל צ'יין ייעודי עבור היישום הספציפי שלהם, מה שעשוי לפתור את טרילמת הבלוקצ'יין אחת ולתמיד. באמצעות מסגרות מוכנות, השקת בלוקצ'יין ייעודי עבור יישום ספציפי תהיה קלה להשגה.

בלוקצ'יין מביס בקלות מוסדות מרכזיים מדור קודם במונחים של אבטחה וביזור. הנדבך האחרון שנותר הוא מדרגיות, אשר יכולה להיפתר על ידי צדדים.

מאמר זה אינו מכיל ייעוץ השקעות או המלצות. כל מהלך השקעה ומסחר כרוך בסיכון, והקוראים צריכים לערוך מחקר משלהם בעת קבלת החלטה.

הדעות, המחשבות והדעות המובעות כאן הן של המחבר בלבד ואינן משקפות או מייצגות בהכרח את דעותיו ודעותיו של קוינטלגגרף.

גרגורי גופמן הוא יזם טכנולוגי העובד בתחום הבלוקצ'יין, שם הוא משמש כסמנכ"ל השיווק של Ankr ומנהל חברת ייעוץ בלוקצ'יין בשם Mewn המסייעת להשיק פרויקטים ולהגדיל את הערכת השווי שלהם. גרג עבד בסטארט-אפים במשך 15 שנה – 10 שנים עם חברות טכנולוגיה מעמק הסיליקון וחמש שנים בבניית פרויקטים של קריפטו. הוא ידוע בעיקר בזכות ייסוד שותף של רשת אקאש ו-AngelHack וסייע לקדנה לצמוח מ-80 מיליון דולר ליותר מ-4 מיליארד דולר ב-100 ימים.