מה זה חוזה חכם? חוזה חכם מוסבר בפשטות

אהבתם את התוכן? הנה כפתורי שיתוף 👇👇

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

כמה פעמים נתקלתם במונח "חוזה חכם" הבנתם שזה משהו טוב שקשור לאיטריום אבל לא באמת ידעתם מה זה אומר בפועל ואיך זה עובד??? אז החלטתי לעשות לכם סדר ולהסביר לכם בקצרה מה זה בדיוק!
כתבתי לכם בקצרה יחסית הכל על חוזה חכם מוסבר בפשטות!

מהו חוזה חכם ומהם הבעיות שהוא בא לפתור?

חוזים חכמים הם מאוד פופולארי בימינו. אבל מה הם ומה הבעיות שהם פותרים?
המונח "חוזה חכם" שימש לראשונה על ידי ניק Szabo בשנת 1997, הרבה לפני שביטקוין נוצר.הוא היה מדען מחשבים עורך דין ומשפטן ואני ואיש קריפטוגרפיה ואני אסביר לכם את הרעיון שלו במילים פשוטות  הוא מדען ממוחשב, חוק ומשפט, כך שאחסוך ממך את המילים המדויקות שלו. אבל במלים פשוטות, הוא רצה להשתמש בספר חשבונות מבוזר כדי לאחסן חוזים.

עכשיו, חוזים חכמים הם בדיוק כמו חוזים רגילים בעולם האמיתי. ההבדל היחיד הוא שהם דיגיטליות לחלוטין. למעשה, חוזה חכם הוא למעשה תוכנית מחשב זעיר המאוחסן בתוך רשת בלוקים .
אתן לכם דוגמה שתסביר איך החוזים החכמים עובדים.
בטוח כולכם שמעתם על פלטפורמת גיוס האמונים  Kickstarter,. פלטפורמה שמאפשרת ליזמים או קבוצות יזמים ליצור פרויקט להגדיר יעד מימון ולהתחיל לאסוף כסף מההמונים הציבור שמאמין ברעיון שלכם.

הפלטפורמה kickstarter  היא למעשה הצד השלישי בין שני הצדדים היזם והמשקיע.
כלומר שניהם צריכים לבטוח בKickstarter  שהיא תדע איך לפעול עם הכספים שלהם כלומר, אם הפרויקט מומן בהצלחה אזי המשקיעים מקבלים את הכסף שלהם אבל אם הפרויקט אינו מומן בהצלחה המערכת מחזירה את הכסף לכל המשקיעים.
עכשיו בעזרת החוזים החכמים אנחנו יכולים לבנות מערכת דומה אבל בלי להסתמך על צד שלישי כמו הפלטפורמה של kickstarter..

עכשיו אחרי שהבנו את הרעיון עולה השאלה איך משתמשים בחוזים החכמים.

בואו נגיד שאנחנו רוצים ליצור חוזה חכם שיעשה בדיוק את מה שkickstarter  עושים אבל בצורה אוטומטית ועצמאית ללא שום עזרה מגורם חיצוני. כלומר ניצור הסכם שאומר אני מנסה לגייס 1 מיליון דולר לפרויקט שלי עד תאריך X ואם כשהגענו לתאריך X לא גיסתי את כל הסכום הכספים של המשקיעים שהשקיעו כסף חוזר אליהם אבל אם אני מגיע ליעד בתאריך X אז הכסף עובר אליי והם מקבלים מניות נאמר.
בגדול אם זה יצליח לקרות עצמאית זה יהיה מדהים לא רוצה לא עורכי דין נאמנים שלוקחים כספים לא בנקים לא חברות אשראי רק אני והצד השני אנחנו יכולים לסמוך על רשת הבלוק ציין העצמאית שתעשה בינינו עסקה ואני לא פוחד לבצע עסקה מול האדם מולי אפילו שאני לא מכיר אותו ( בדיוק אגב כמו שהרבה אנשים לא מקבלים כסף כי שם אני צריך לסמוך על משהו ואין לי את נושא הבנק בהעברות בנקאיות או סליקת אשראי עם גב של חברת האשראי.)
עכשיו איפה נאחסן את הקבצים עליהם כתובים החוזים? מה הוא המקום הכי בטוח לאכסון מידע שלא ניתן לפרוץ אותו ולשנות אותו? כן הכוונה היא לבלוקציין! בגלל איך שהבלוקציין עובד.

1. אבטחת המידע הבלתי ניתנת לפריצה.
2.הם בלתי ניתנים לשינוי גם אם האקר פרץ וניסה לשנות חוזה אחד בכל מחשב שהבלוקים ביקרו ברשת האיטריום אי פעם נשמר בו עותק של אותו חוזה כלומר יש מיליוני עותקים ממנו אם אותו האקר לא משנה מעל 51% מהחוזה בכלל העולם המערכת מזהה את השינוי כי זה בוט לה לעין בין כל העותקים ומיד מוחקת אותו כי הוא יוצא דופן!
3. הבלוק ציין פתוח לעיניי כולם וכל אחד יכול לצפות בכל העברות מכל מקום ובכל זמן!
4. אין אף אחד ששולט על הכסף המערכת עובדת בצורה עצמאית ואוטונומית על ידי תגמול הכורים שנותנים למערכת את כוח העיבוד שלה כדי לפתור את החידות של המטבעות שעולות לבלוקציין מוצפנות.

בקיצור להתעסק עם ולנסות לשנות את החוזים החכמים זה ממש בלתי אפשרי.
עכשיו חוזים חכמים אגב יכולים להיות מיושמים בכל דבר לא רק מערכת
kickstarter היא יכולה להיות מבוצעת בין קונה ומוכר דירה או שוכר ומשכיר דירה על ידי בנקים במתן הלוואות שפשוט אנחנו מציעים תשלומים אוטומטים בהחזרים החודשים של הלווה מהמלווה ללא יכולת התערבות נוספת, אפשר אפילו להשתמש בו לתשלום לדואר ישראל על משלוחים. המון אנחנו שומעים על אנשים ששולחים דברים ולא מגיעים לנמענים

תאורתית אם נבנה חוזה חכם מול דואר ישראל על המשלוח השולח משלם את הכסף בחוזה חכם ומתחייב לכך הכסף באמת יוצא מכיסו עבור המשלוח ועולה לבלוק ציין ורק לאחר שחברת הדואר נותנת לנמען את המשלוח ביד! אכסך יוצא מרשת הבלוק ציין ועובד לחברת הדואר! רק לאחר שהתחייבות שני הצדדים מתבצעת

ושוב לא לשכוח הכל אוטומטי לפי ההגדרות שסיכמנו בהתחלה ללא עמלות ללא פחד מאנשים מפוקפקים ללא מתווכחים וללא כלום!

בקיצור
 future is just beginning

לינק לעוד תוכן בתחום – https://blockgeeks.com/guides/smart-contracts/