מהי רשת הברק של הביטקוין? ומדוע היא מאוד הכרחית באבולוציה של הביטקוין?

אהבתם את התוכן? הנה כפתורי שיתוף 👇👇

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
Email
WhatsApp

אוכלוסייה מאוד גדולה של אנשים סביב העולם מאמינה שביטקוין הוא העתיד של המערכת הפיננסית העולמית.
ויחד עם זאת קיימת בעיה עיקרית אחת גדולה שאותו חייבים לפתור אם באמת רוצים להפוך את ביטקוין למטבע בן לאומי שיכול לעבור במהירות ובמידי.
אנסה להקביל את מה שאני אומר למערכות הסליקה של ויזה.
חברות אשראי כמו ויזה לשם השוואה מסוגלות להעביר בממוצע 4000 טרנזקציות בשנייה וברגעי השיא מדובר על כושר העברה מקסימאלי של 65,000 העברות לשנייה! כמות בהחלט רצינית כשבטיקוין לשם השוואה ואל תיפלו מהכיסא מסוגל להעביר רק כ-7 טרנזקציות בממוצע לשנייה במתכונת הנוכחית של נפח של עד 1MB לכל בלוק.

רשת הבלוקציין אינה ניתנת להרחבה כמובן (כלומר לא ניתן לשנות אותה ברגע שנוצרה ועובדת כן אפשר לעשות בה פיצול או מזלג למעבר להסבר על מהוא מזלג לחצו כאן) ובכל זאת ניתן לבנות מעליה שכבה נוספת של העברות בין אנשים ללא צורך בהגעה לבלוקציין ומיד אני אסביר מה אני מתכוון באמצעות דוגמה ובדיוק כך רשת הברק של הביטקוין עובדת.

בואו נניח שכל יום אדם X נוסע לעבודה ובדרך עוצר בתחנת הדלק וקונה כוס קפה ביצוע עסקת קפה בדרך לעבודה על רשת הבלוקציין של הביטקוין היא באמת קצת מצחיקה ואולי לא ריאלית וגם דיי מיותרת לפעולה שחוזרת כל יום ביומו וגם לאחר ביצוע הפעולה כל יום במשך המון זמן ובגלל שמחיר קפה הוא משהו מאוד זול ייתכן ורק מהתשלום של העמלות בעסקאות הללו נשלם עמלות בשווי כוס קפה מתי שהוא בתהליך.
רשת הברק במקרה הזה מאוד מתאימה לשימוש של אותו אדם וגם לבית הקפה ובוא נבין מה קורה בעסקאות שלהם כשהם מחליטים לא לבצע אותם ישירות על הבלוקציין אלה על רשת הברק עצמו, וגם כמובן איך הם יכולים היות בטוחים שהמטבעות עברו מצד אחד לצד שני ללא שימוש הבלוקציין.
אז ככה זה עובד אותו אדם יכול לפתוח ערוץ תשלומים אישי מול בית הקפה לשם כך גם בית הקפה וגם בוב מפקידים כמות מסיימת של ביטקוין במה שמכונה כתובת רב חתימתית היא בעצם כמו כספת. בואו נניח שאותו אדם מפקיד 0.05 ביטקוין ובית הקפה מפקיד 0 ביטקוין (בית הקפה מפקיד כמות של 0 ביטקוין בגלל שברב המוחלט רק אותו אדם אמור לשלם לבית הקפה ולא הפוך אבל גם הפקדת סכום 0 היא הפקדת ההיגיון מאחורי זה היא שההפקדה היא רישום וחוזה חתום בין השנייה אומנם חתום דיגיטלית אבל בכל זאת חתום) ברגע שהם יוצרים את הערוץ הם יורים מאז חלוקה שווה בין שניהם כלומר אם רוצים למשוך את הכסף מהכספת אז הולכים על פי החוזה שחתום בניהם כלומר בית הקפה יקבל 0 ביטקוין ואותו אדם יקבל 0.05 ביטקוין

פתיחת ערוץ תשלום מתרחשת בבלוקציין הראשי ככה ששני הצדדים יכולים לראות כל רגע נתון את ההפקדות והמשיכות של שני הצדדים וכולם להיות רגועים כי יקבלו את הכסף שלהם ברגע שהערוץ נסגר על פי החוזה האחרון שחתום דיגיטלית בידי שניהם. אחד היתרונות של הבלוקציין כמובן הוא שהוא שקוף וניתן לצפייה כל הזמן ומכל מקום – להרחבה על מה זה בלוקציין לחצו כאן  בואו נפשט את זה רגע ונאמר שכוס קפה עולה 0.001 ביטקוין ברגע שאותו אדם מזמין את הקפה הקבוע שלו המאזן שנמצא בכספת באמצעות החוזה בניהם משתנה וכעט לבית הקפה אין כבר 0 ביטקוין אלה יש לו 0.001 ולאדם אין כבר 0.05 ביטקוין יש לו רק 0.0499 ביטקוין ושוב החוזה הנוסף שנכנס לכספת נחתם בידי שניהם ואינו עולה על הבלוקציין הראשי אלה נשמר שם כל זמן והערץ פתוח ככה בעם אותו אדם יכול להמשיך לרכוש את הקפה שלו כל יום ולשלם עליו הביטקוין מבלי שאף עסקה עולה פיזית על הבלוקציין העסקה היחידה עולה על הבלוקציין רק כשהערוץ נסגר ואז חלוקת הכסף מתבצעת על פי סכום כל החוזים שקראו בין בית הקפה לקונה X עובדים לקונה וX עובדים לבית הקפה ואז יש לנו רק עלות אחת של עמלה ולא עמלה עבור כל טרנזקציה .
סגירת הערוץ יכולה להתבצע בכל עת אגב או על ידי הקונה או על ידי בית הקפה זה לא מדנה מי מעוניין לסגור את הערוץ אב ברגע שהוא נסגר כלל הכסף מתחלק בין שניהם על פי מה שהיה כתוב שם.

היתרון המרכזי ברשת הברק הוא שהרשת מפחיתה בצורה דרסטית את העומס על בלוקציין הראשי ובמקום ליצור X עסקאות וכן X תאורתית יכול להיות כל כמות עסקאות היא מתבצעת רק כעסקה אחת בסוף בסגירת הערוץ על פי החוזה האחרון שנשאר בכסת חתום.

עכשיו הסברה שאמורה לעלות לכם לראש היא מה אנחנו אמורים עכשיו לפתוח ערוץ תשלום עם כל אדם בעולם? אז התשובה היא לא מה שיפה שניתן להעביר כספים גם דרך אנשים שיש להם ערוצים פתוחים עם אנשים או מקומות אחרים מה הכוונה עכשיו אפרט

בואו ניראה לקניין הקפה הראשי שלנו בשם X ולחבר שלו ניקרא Y ולבת הקפה ניקרא Z
עכשיו לאדם הראשון יש ערוץ פתוח עם בית הקפה כיוון שכל בוקר הוא קונה כך קפה אבל לחבר שלו Y אין ערוץ עם בית הקפה כי הוא לא קונה שם קפה בדרך כלל אבל כן יש לו ערוץ פתוח עם X כי הם חברים והם פתחו ערוץ תשלומים בניהם אם אדם Y במקרה יום אחד יעבור מול בית הקפה Z הוא לא יצטרך לפתוח ערוץ ישיר איתו כיוון שיש לו ערוץ עם חברו X אז הוא יכול להעביר כסף באמצעות הערוץ של חבר שלו כי לו ולחבר יש גם ערוץ וככה למעשה ככל שיש יותר ערוצים.
ככה שככל שיש יותר ערוצים פתוחים ברשת ככה הרשת גדלה, ופתוחה ליותר אנשים לשימוש.

בגדול הייתי מסכם את הדבר הזה כגאונות לשמה

לינקים להרחבה בתחום 
אתר מקרוביט הישראלי – למעבר לכתבה לחצו 
אתרים מהעולם – למעבר לחצו